lørdag 19. mars 2011

TAKK Aftenposten

tanta mi anbefalte meg å læsa Aftenposten i dag sia det stod en del om ME der. Je gjekk tel butikken før å kjøpe avisa. Stod det itte jammen på FRAMSIDA da! Og hele FEM sider inni! Je vart helt overvelde. Denna sjukdommen er itte bortskjemt med spalteplass og oppmerksomhet i media. Og om det står nåe, er det som regel en negativ vinkling. Det er altså jammen meg på tide at følk begynne få opp øga sine før denna sjukdommen. Je har den sjøl, nåe du kan læsa om på sia "ME-sjuka mi", og je vett veldig gøtt hø fort det er å bli misforstått. Gud vett å mange som har sagt åt meg "jammen du lytt jo bare ta deg sjøl i nakkskinnet å træne litt, så får du jo overskudd". Ja, hadde det vurri så enkelt. Men je har slutte å prøve å "overbevise" are om at denna usynlige sjukdommen er en del tå meg. Dem som kjenner megt vett det, dem som itte gjør det får tenkje hø dem vil. Men det er jo en grunn tell at så mange itte vett nåe om denna sjukdommen, det kjem jo aldri opp i dagens lys.
Kristoffer Moen uttapå aftenposten i  dag
Je vart derfør veldig glad da jeg såg detter i Aftenposten. Og litt lei meg på Kristoffer Moen sine vegne. Vett så gøtt høss det er. Men kanskje fler får øga opp før ME-sjuka, og kanskje nåen får litt mer forståelse og kunnskap om det. Og itte minst: kanskje forskera vil prioritere denner sjukdommen mer enn dem gjør. For det er MANGE som lider tå den. I Aftenposten står det at bare i Norge er det 14000 som lider tå den og 600 tå dem er ungdommer som itte ørker gå på skula på grunn tå den. Tenkj å leve hele ungdomstida di ifrå senga.
bildet er ifrå her
Men je vart sjokkert da je leste at hele fire tå ti leger I Norge menner ME er en psykisk lidelse. SÅ mange leger trur virkelig at vi ligg i senga på grunn tå nåe vi har spunni ihop sjølve oppi huvvi?! Je vart sjokkert, overraske og litt sint.  Hadde det vurri en psykisk lidelse hadde da for svarte itte så mange vurri sjuke over så lang tid!. Skjerp dekk.

Og ja, det finnes faktisk behandlingsmetoder. Det vanskelige er at dem fungerer så førskjellig på følk sia det er så individuelt. Je prøvde allvælas behandling fyrri je fekk den som fungerte før meg (The Lightning Process). Det er øssø et stort problem at det offentlige itte støtter nåe tå det. En blir derfør rimelig blakk om en skulle værra så uheldig å få denna sjuka. Men vi får krysse fingra, kanskje nåen vettuge personer kjem åt makta i helsemyndighetene.
øverst her har vi a Live Landmark som hjalp meg tell å bli bære. For en kan bli bære! 

Je krysser finga før at forskninga kjem tell å finne ut høffer følk får ME. Før deretter å finne en måte å bli ordentlig fresk på. Nåe som fungerer før ALLE så følk slepp å leve livet sitt i frå senga.
En veldig bra og informativ artikkel. Gå ut å kjøp deg Aftenposten i dag du øssø!

HURRA før at Aftenposten gjorde dagen min nåen hakk bære!

10 kommentarer:

  1. Så flink du er Ragnhild:) Nå har jeg lest om MEsjuka. Så fint at du kan skrive om det og må si at du virkelig imponerer meg.Stå på Ragnhild og alt godt til deg. Nyt våren og samle krefter. Kos deg i sola og tenk masse på deg selv:)Jeg vet du har en som bærer deg på hendene,det lyser jo godhet av den mannen:)Ha en fin helg begge to. Klem fra meg:)

    SvarSlett
  2. Kjenner (dessverre) altfor mange med diagnosen (og visste itte at du var en tå dem), og skulle ønske på deres vegne at flere, både helsepersonell og mannen i gata, visste mer om det. Som du sier, så er det ikke bare psykisk, og det er vanskelig å få forståelse for det...
    Godt å høre at LP har hjulpi deg - det har hjulpi de fleste je har hørt om, men det er jo så dyrt...

    SvarSlett
  3. tusen takk, oddemor!Veldig trivelig å hørre. Ja han er jammen god han. Ha en finfin hælj du øssø, så sees vi kanskje i mårrå!=)
    Ja det er dessverre slekk det er i dag. Men slekke artikler som detta hjelp på. Ja det er jo dessverre innmari dyrt med LP. Får håpe det offentlige kjem på banen snart!=) kos deg=)

    SvarSlett
  4. Så fint skrevet, Ragnhild. Når det gjelder det med psykisk eller ikke, tror de vel ikke at det er noe man har funnet på oppi hodet, noe slags morsomt påhitt, tror du noen leger tror det, da? Jeg tror heller ikke man nødvendigvis blir fort frisk av en psykisk lidelse, bare tenk på alle som er schizofrene eller er bipolare e.l. Men forresten så henger jo kropp og psyke sammen, jeg synes av og til skillene er kunstige. Jeg har i det siste også sett at noen mener ME skyldes en type protein. Stå på, Ragnhild, du vet hvem du er, hva du tåler, hva du liker, hva du vil. Hva andre mener behøver du ikke å bry deg om. Klem fra tanta i øst

    SvarSlett
  5. PS: Dette blogginnlegget kunne du sende til journalisten(e) som har laget reportasjen, da ville hun/han/de bli glade!

    SvarSlett
  6. må sette ting litt på spissen vett du. selvfølgelig trur je itte leger trur det, men je trur mange leger trur vi TRUR vi er sjuke, og at det er det som gjør at vi blir sjuke. Detter stemmer jo før nåen, men på langt nær itte før alle. Og å ha den instillingen som lege menner je itte er heldig.Dessverre har je møtt altfor mange leger som har det. Det er full nåen tå dem fire je har truffi på da.
    ha en fin hælj!

    SvarSlett
  7. Dette er utrolig fint skrevet, Ragnhild, akkurat som det som du har skrevet under "ME-sjuka mi". Enig med "tanta fra øst" om at du bør sende dette til Aftenposten! Stå på videre, kjære du, du er den som KAN denne sjukdommen, dessverre.
    Mamma

    SvarSlett
  8. Bra Ragn, Kort og greit: jeg er enig med alle over:)

    SvarSlett
  9. Jeg er også enig med alle ovenfor. Det finnes en del arrogante leger - eller kanskje det er det at de ikke har noen kur, og da blir de helt opprådd. Da er det lettere å skylde på pasienten.
    I dag ær dæ fint vær, sol ø varnt i gropa på plattingen. Ø snøn er kønnet ø bløt, slik han skar varra i mars. Ha en fortsatt god hælj, tantungen ø herligheta. <3

    SvarSlett

Takk førr at du skriv åt meg. Je blir så glad!